maandag 19 september 2011

Platform integratie: functionaliteit onder handbereik

Vaak krijg ik de vraag of ik een applicatie kan ontsluiten binnen een platform, bijvoorbeeld SharePoint. Wat een gebruiker of ICT beheerorganisatie hieronder verstaat, verschilt van geval tot geval, en daarmee lopen de verwachtingen die ik moet scheppen of bijstellen ook nogal.


Daarom heb ik maar eens een overzicht van varianten gemaakt die in in de praktijk tegenkom, in volgorde van mogelijkheden en complexiteit.


1. Link (vanuit het bronplatform wordt gelinkt naar het doelplatform of de doelapplicatie):
a. Zonder authenticatie/autorisatie

b. Met handmatige authenticatie/autorisatie (onhandig)

c. Met automatische authenticatie/autorisatie (single sign on)

d. Directe link naar gewenst scherm / gewenste functionaliteit


2. Viewport (publicatie van (deel van) gebruikersinterface van het doelplatform in het bronplatform):
a. Zonder authenticatie/autorisatie

b. Met handmatige authenticatie/autorisatie (erg onhandig)

c. Met automatische authenticatie/autorisatie (single sign on)

d. Directe link naar gewenst scherm / gewenste functionaliteit


3. View (geïntegreerd gegevens overzicht , of rapportage, vanuit de doelapplicatie naar de bronapplicatie):
a. Niet geparameteriseerd: altijd hetzelfde overzicht

b. Geparameteriseerd : varianten van het overzicht, op basis van aan de doelapplicatie opgegeven parameters


4. Interact:
a. Submit: opsturen van formulieren (webform, via workflow of integration broker / bus, via e-mail, etc.) en Response hierop vanuit het doelsysteem (view, e-mail, etc.)

b. Interactive: de gebruikersinterface van het doelsysteem is geïntegreerd in de gebruikersinterface van het bronplatform.


5. Informatiewerkplek integratie: geintegreerde applicaties koppelen aan (een) andere (geintegreerde) applicatie(s)
Wat voorbeelden ter illustratie:

- Via Word (een extra knop in de "Ribbon") kan een lijst uit SharePoint worden gehaald en worden gebruikt voor een mailmerge naar klanten (gebruik van velden in Word-documenten).

- In een Excel sheet (.qry file) kan een SharePoint lijst worden geimporteerd, die vervolgens binnen MS-Word wordt gebruikt voor een mailmerge.

Kenmerk van dergelijke integratie is dat het gebruik van de geintegreerde functies niet in een vaste volgorde of samenstelling hoeft te gebeuren. In een informatiewerkplek bepaalt de gebruiker veelal zelf hoe hij zijn werk "doet".

Wat nu een interessante vraag is, is de volgende: waarmee moet ik "rekening houden" bij de verschillende vormen van integratie? Wat zijn de gevolgen van gemaakte keuzen?
Om deze vraag te beantwoorden, zullen we eerst moeten bekijken waar de gevolgen van keuzes plaats gaan vinden. Daarvoor gebruik ik vaak een architectuur raamwerk (in dit geval IAF), waarbij de verschillende aspecten (business, informatie, applicaties, infrastructuur) waarin gevolgen zichtbaar zijn, aan de orde komen.

Meer volgt...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

(Dutch) Hoe staat het met het gebruik van open standaarden in in aanbestedingen, de toepassing in overheidsbrede voorzieningen en overig gebruik?

Forum Standaardisatie onderzoekt jaarlijks het gebruik van de standaarden van de "Pas toe of leg uit"-lijst. Het onderzoek richt z...